Yoga & Mindfulness på Sterk & Smidig

Bli med på tre forskjellige timer med fokus på mindfulness. Tilbudet er gratis og åpent for alle medlemmer og ikke-medlemmer fra 5. – 21. desember 2018.

God morgen yoga – Onsdager 07:15 – 30 min
15 minutter enkel morgenyoga etterfulgt av 15 minutter bodyscan hvor vi gir slipp på spenninger i kroppen. Husk å ta med et teppe, eller ullsokker og en varm genser!

Stressmestring med mindfulness – Torsdager 12:00 – 20 min
En ren meditasjonstime. Vi sitter i 20 minutter veiledet meditasjon med fokus på pust for stressmestring og indre ro. Husk å ta med et teppe, eller ullsokker og en varm genser!

Myk fredagsyoga – Fredager 16:30 – 30 min
30 minutter enkel kveldsyoga med øvelser for avspenning og bevegelighet. Husk å ta med et teppe, eller ullsokker og en varm genser! (NB – Fredag 14. desember utgår da det er et eget yogakurs med Kjersti Oline Speikland 16:30-18:00).

Hva er mindfulness?

Mindfulness er meditasjon på tilstedeværelse. Øvelsen bidrar til økt fokus og mindre stress. Med mindfulness kultiverer du sinnet. Slik du dyrker fruktbar jord kan du også jobbe med ditt potensial. Da bestemmer du hvilke frø du sår som gir deg resultatene du ønsker.

Hvorfor er det nyttig å meditere?
Når du mediterer vil du oppnå bedre fokus, mer overskudd, avstand til vanskelige følelser og spillerom til å velge hvordan du reagerer i enhver situasjon. Det finnes mange måter å meditere på som passer til mange forskjellige mennesketyper. Det er naturlig å bruke den meditasjonen du føler fungerer for deg, og du kan prøve forskjellige typer inntil du finner den riktige.

Hvordan fungerer meditasjon?
En vanlig meditasjon går ut på å berolige sinnet. Mange tror at det å meditere innebærer å tømme hodet for tanker. Dette stemmer ikke. Ikke bare er det umulig, men det er også unødvendig. Meditasjonen er nettopp en øvelse i å la tanker komme og gå uten å la seg forstyrre av dem. Slik vil du berolige sinnet og skape grobunn for varig sinnsro.

Hvordan bidrar meditasjon til verdiskaping på jobben?
Flere og flere store amerikanske bedrifter tilbyr regelmessig meditasjon, yoga eller annen form for stressmestring på jobben fordi investeringen har en målt positiv effekt på resultatene. Av dem som kan vise til lavt sykefravær, god arbeidsmoral og høy produktivitet er blant andre McKinsey & Co, Apple, Procter & Gamble, Deutsche Bank, HBO, Google Inc, Facebook, Twitter og LinkedIn, for å nevne noen.

Hvilken fysisk og psykisk effekt har meditasjonen?
Det forskes stadig på effekten av meditasjon. I de senere år er det gjort målinger som viser at meditasjon senker cortisolnivået forbundet med stress. Videre viser studier at mediterende mennesker opplever mindre frykt, tar situasjoner mindre personlig, opplever større glede, får mer medfølelse og med større letthet tar bedre og mer nyttige avgjørelser i hverdagen og i livet generelt. Sterk & Smidig anbefaler ikke å erstatte medisinsk behandling med meditasjon.

Hvor kommer meditasjon fra?
Meditasjon forbindes ofte med metoder fra det fjerne Østen. I dag finnes det utallige versjoner som har sitt utspring i for eksempel Buddhismen, men som ikke inkluderer de religiøse aspektene.

Hvor lang tid tar det å meditere?
En meditasjon kan vare alt fra noen minutter til flere timer. Det viktige er ikke hvor lenge du mediterer, men hvor lenge du klarer å være fokusert og holde bevisstheten din på ett sted. Dette blir du flinkere til etterhvert. Som med det meste annet, øvelse gjør mester.

Hvilke meditasjonstyper finnes det?
Det finnes flere typer meditasjon, både religiøs og ikke-religiøs. Det de ofte har til felles er å berolige sinnet, holde fokus og frembringe en spesifikk sinnstilstand.

Hvilken meditasjon passer for meg?
Alle mennesker er forskjellige og trenger forskjellige ting. Den meditasjonen som passer for deg vil være den som bringer frem ditt fulle potensial. Noen trenger beroligende meditasjon, mens andre har behov for å fremkalle livsgnist og pågangsmot. Noen av metodene som du lett finner mer informasjon om i Norge er for eksempel Mindfulness, ACEM, Transcendental Meditasjon (TM) og Yoga.

Hvor ofte burde jeg meditere?
Det tar tid å opparbeide en god vane med å meditere. Etterhvert vil det være optimalt å meditere hver dag i cirka 20 minutter. Det er hva som skjer mellom hver gang du mediterer som er den virkelige utfordringen. Her vil du merke at du blir mer bevisst på hvilke valg du tar og i hvilken grad hverdagen preges av overskudd og ro. Mediterer du regelmessig vil resten av tiden føles nyttig og meningsfull.

Hva skjer hvis jeg glemmer å meditere en dag?
Det er ikke krise å glemme å meditere en dag. Du er i en prosess der dine vaner er i endring og det er viktig å ha et langtidsperspektiv på denne prosessen. Det vil ikke ha noen god effekt på meditasjonen dersom du forbinder dette med stress, enda en ting du ikke har tid til. Da er det bedre å ta en pause inntil du får lyst til å meditere igjen. Litt etter litt vil du merke at hverdagen er bedre med meditasjon enn uten. På denne måten vil du sakte men sikkert opparbeide gode rutiner for meditasjonen og dermed ha denne rutinen som en ny god vane i livet ditt.

Hva er mantra?
Mantra er Sanskrit og betyr «beskyttende lyd». Et mantra er en repetisjon av stavelser som gir en vibrasjon som er med på å berolige sinnet. Mange meditasjonstyper har en mantrafase. Mantrafasen er med på å holde fokus.